Achtergrondinformatie

Hey, hallo zon: fabels, feiten en hoe veilig om te gaan met de zon

Verstandig omgaan met de zon

    Een vakantie naar de Azoren (een exotische Portugese eilandengroep – aanrader!) of Ameland in het verschiet? Komend weekend een barbecue in het park gepland? Hemels, het idee alleen al. Velen voelen zich tijdens zonovergoten dagen overspoeld met een geluksgevoel. Warme zonnestralen op je gezicht; het doet iets met je humeur, het heeft een weldadig effect. De zon is dus onmisbaar voor ons mensen. Maar tegelijkertijd: te veel zon kan diepe sporen achterlaten op je huid. Van een tijdelijke gouden teint naar een ruwe, leerachtige structuur met pigmentvlekjes. Niet te vergeten: het vergroot de kans op huidkanker aanzienlijk. La Roche-Posay heeft hiervoor ook (geheel gratis) skin checkers in het leven geroepen. Een leuke manier om je kennis over zonbescherming op te frissen en aan te scherpen. Binnen je routine is hierbij één onderdeel simpelweg onmisbaar: zonbescherming. Met andere woorden: smeren, en nog eens smeren met een goede SPF én UVA bescherming.

Mythe: ‘Ik reis alleen maar van huis naar kantoor en terug, dus een zonnebrandcrème is dan overbodig’

Slim bedacht, lieve Sherlock. We zouden je graag gelijk geven, maar helaas hebben zonnestralen altijd effect op je huid. Het is zeker zo dat wanneer de zon op zijn hoogst staat – tussen twaalf en vier uur ’s middags – je het beste uit de zon kan blijven. Maar zelfs tijdens een blokje om met de hond of even op en neer naar de vuilnisbak vangt je huid UV-stralen op. Zo ook als je even rustig zit te lezen, binnen achter het raam. 365 dagen per jaar, overdag, is zonbescherming simpelweg pure noodzaak. Zelfs bij wolken, sneeuw en regen.

Mythe: ‘Ik heb Vitamine D nodig, dus doe mij maar wat extra zon’

Zoveel blootstelling aan de zon voor optimale vitamine D-waardes (essentieel voor opname van calcium in de botten) heeft je huid echt niet nodig. Vijftien minuten van de zon op je (gezichts)huid is voldoende. Daar kom je ruimschoots aan. Zelfs mét zonbescherming, want vitamine D gaat door filters heen omdat deze niet voor de volle 100% beschermen. Een goed Vitamine D-supplement in de maanden met minder zon kan weliswaar geen kwaad.

Waarheid: ‘Om je moedervlekken te checken op huidkanker heb je een föhn nodig’

Huh, een haardroger? Die is dus niet alleen bedoeld om je lange lokken mee te temmen, maar ook om je hoofdhuid eens goed onder de loep te nemen. Controleer je lichaam van top tot teen op moedervlekken met een spiegel ­– voor je benen en rug. Met behulp van een föhn kun je hierbij nalopen of er geen verdachte vlekjes onder je haar verstopt zitten. Pak er tot slot een stoel bij: om de zool van je voeten te kunnen bekijken. Check, check en check. Meer van dit soort bijzondere, maar zeer relevante feitjes vind je in La Roche-Posay’s skin checker die je hier gratis doet.

Mythe: ‘Veel meer dan wat extra lachrimpeltjes kan de zon toch niet veroorzaken’

    Een vakantie naar de Azoren (een exotische Portugese eilandengroep – aanrader!) of Ameland in het verschiet? Komend weekend een barbecue in het park gepland? Hemels, het idee alleen al. Velen voelen zich tijdens zonovergoten dagen overspoeld met een geluksgevoel. Warme zonnestralen op je gezicht; het doet iets met je humeur, het heeft een weldadig effect. De zon is dus onmisbaar voor ons mensen. Maar tegelijkertijd: te veel zon kan diepe sporen achterlaten op je huid. Van een tijdelijke gouden teint naar een ruwe, leerachtige structuur met pigmentvlekjes. Niet te vergeten: het vergroot de kans op huidkanker aanzienlijk. La Roche-Posay heeft hiervoor ook (geheel gratis) skin checkers in het leven geroepen. Een leuke manier om je kennis over zonbescherming op te frissen en aan te scherpen. Binnen je routine is hierbij één onderdeel simpelweg onmisbaar: zonbescherming. Met andere woorden: smeren, en nog eens smeren met een goede SPF én UVA bescherming.

Mythe: ‘In het Nederlandse klimaat loop je niet zo snel huidkanker op door de zon’

In Nederland hebben we natuurlijk minder zonuren dan in, zeg, Australië – het land met het hoogste percentage huidkanker. Huidkanker is een heel agressieve ziekte, waar ook Nederlanders die amper het land uitgaan aan ten prooi kunnen vallen. Zeker wanneer ze zichzelf niet goed beschermen tegen de zon. Sterker nog, huidkanker is de meest voorkomende kankersoort in Nederland. Foto-carcinogenese (huidkanker) wordt veroorzaakt door UVB én UVA.

Waarheid: ‘UVA staat voor de A van Allergie en van Ageing of huidveroudering’

Dit is inderdaad een handig ezelsbruggetje, aldus dr. F. Ibrahim – dermatoloog. ‘UVA-stralen zijn verraderlijk omdat ze geen pijn veroorzaken (zoals lobster skin, ofwel een pijnlijk roodverbrande huid) maar wel diep in de huidlaag doordringen.’ Zij veroorzaken (zoals eerder aangestipt) huidveroudering en ze kunnen leiden tot zonneallergie alsook pigmentstoornissen. Weliswaar zijn alle UV-stralen boosdoeners. Van UVB-stralen (B van Bruinen en Burning – ja, verbranden) kun je een mooi kleurtje krijgen, maar ook lelijk verbranden. Zowel UVB- als UVA-stralen kunnen schade aanrichten in onze cellen en en in ons DNA.

Mythe: ‘Kinderen jonger dan drie jaar mogen matig in de zon’

Je zit op een terrasje, de zon schijnt en je baby ligt veilig onder een linnen dekentje in haar kinderwagen. Neem haar even op schoot, een half uurtje meer of minder in de zon kan toch geen kwaad? Dit is beslist niet waar, zo stellen talloze dermatologen. Kinderen jongeren dan drie jaar horen beslist uit de zon te worden gehouden. Toch komt je kind altijd wel in aanraking met wat zonlicht – bijvoorbeeld door een autoraampje. UV-straling gaat zelfs dwars door een parasol heen. Daarom is het zaak hier zonnebrandcrème speciaal voor baby’s bij te pakken. Zonbescherming die gemakkelijk smeerbaar is en de huid niet irriteert, zoals die van La Roche-Posay. Oudere kinderen? Breng na het zwemmen en afdrogen (opnieuw) een specifiek zonneproduct voor de kinderhuid aan. Voor zowel uzelf als uw kind geldt: voor u de zon instapt royaal zonbescherming aanbrengen. Zelfs liever twee lagen dan één. Smeer hiernaast elke twee uur, vooral na het zwemmen, baden of bij sterke transpiratie. Je kids zullen je er op latere leeftijd dankbaar voor zijn.

Voor jou aanbevolen

Bekijk alle artikelen